FANDOM

Olli Ahvenlahti (s. 6.8.1949 Helsinki) on suomalainen muusikko, säveltäjä, sovittaja ja kapellimestari. Hänestä tuli Yleisradion kapellimestari vuonna 1990, kun Ossi Runne jäi Suomen karsintojen jälkeen eläkkeelle. Ahvenlahti toimi Suomen esitysten kapellimestarina Eurovision laulukilpailuissa vuosina 1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1996 ja 1998, siihen asti kun orkesteri poistui kilpailusta. Vuosina 1995, 1997 ja 1999 Suomi ei osallistunut kilpailuun edellisvuoden heikon menestyksen vuoksi. Ahvenlahden orkesterisovitukset ovat herättäneet etenkin euroviisufanien keskuudessa paljon keskustelua vuosien varrella ja monien mielestä ne ovat olleet vaisuja. Ahvenlahti on osallistunut Suomen euroviisukarsintoihin myös säveltäjänä viisi kertaa. Vuonna 1993 Suomen karsintoihin Yleisradio kutsui kahdeksan säveltäjää ja keskustelua herätti Ahvenlahden kutsuminen, koska hän oli Yleisradion palveluksessa. Silloin hänen sävellyksensä "Sulta laulun sain" sijoittui karsinnassa toiseksi, joka on Ahvenlahden paras sijoitus säveltäjänä. Ahvenlahti muistetaan myös Vesa-Matti Loirin esittämän Jean-Pierre Kuselan Puppe-pianistina.

Olli Ahvenlahti euroviisuissa:

Säveltäjänä:

1980 Päättymätön laulu (es. Irina Milan)

1982 Laulujen maa (es. Tapani Kansa)

1983 Kaksi vaan (es. Kirka)

1984 Pienen hymy (es. Paula Koivuniemi)

1993 Sulta laulun sain (es. Arja Koriseva)