FANDOM

Päivip
Päivi Paunu (s. 20.9.1946 Helsinki) varttui musikaalisessa perheessä ja laulaa rallatteli jo ennen kuin oppi puhumaan. 1960-luvun alussa Päiviä puraisi folk-kärpänen, kuten niin montaa muutakin tuon ajan nuorta. Hän lauleskeli Munkkiniemessä folk-konserteissa ja eräälle niistä eksyi levy-yhtiö Westerlundin edustaja, joka ehdotti Päiville levytystä. Helmikuussa 1966 Päivi levytti ensimmäisen singlensä "Aamulla varhain". Vielä samana vuonna ilmestyi ensimmäinen, Päivin omaa nimeä kantava, albumi. Pikkuhiljaa ohjelmisto laajeni folkista popin ja iskelmän suuntaan.

Syksyllä 1966 Päivi pääsi teatterikorkeakouluun opiskelijaksi, mutta keikkailu jatkui siinä ohessa. Pari vuotta myöhemmin hän oli jo loppukoetta vaille valmis näyttelijä. Samaan aikaan hän sai levytettäväkseen Mary Hopkinin maailmanhitin "Those were the days" suomenkielisen version "Oi niitä aikoja", josta tuli Päivin uran suurin hitti. Vuosikymmenen loppu oli yhtä hulinaa musiikkirintamalla ja näyttelijän ura jäi kokonaan toteutumatta. Vuonna 1969 ilmestyi iskelmällinen kakkosalbumi "Päivi".

Vuosikymmenen vaihteessa Päivi tehtaili pieniä hittejä, kuten "Hei vain", Syksyn Sävelessä kilpaillut "Oi rakkahin" sekä Aarno Ranisen kanssa duetoitu "Mozart 40". Vuonna 1972 hän voitti Suomen euroviisukarsinnat Kim Floorin kanssa. Vuosina 1971 ja 1972 ilmestyi kaksi pitkäsoittoa lisää, mutta suurin menestys oli seuraava vuonna 1973 ilmestynyt albumi "Huomiseen mä luotan vieläkin", joka sisälsi jättihitin "Jokainen päivä on liikaa". Vuonna 1977 ilmestyi Päivi Paunun kuudes ja viimeinen kaupallinen pitkäsoitto "Jos rakkaus jää", jonka tunnetuin laulu on "Maria, lapsi auringon".

Sen jälkeen Päivi astui Mirumaru -naistrioon, jossa hänen kanssaan lauloivat Paula Karppanen ja Titta Jokinen. Mirumaru esitti hyväntuulista, tarttuvaa iskelmää ja tehtaili kaksi pitkäsoittoa. Ensimmäisellä levyllä tyyli muistutti Andrew Sistersien vanhahtavia iskelmiä, mutta toisella levyllä linjana on enemmän discoiskelmä ja se sisältääkin cover-versioita mm. Abban, Baccaran ja Luvin tuotannosta. Osallistui Mirumaru kerran Suomen euroviisukarsintoihinkin, vuonna 1978 kappaleella Abc.

1980-luvulle tultaessa Päivi jätti musiikkiuran käytännössä kokonaan taakseen ja aloitti logopedian opinnot Helsingin yliopistossa. Laulaminen on kuitenkin jatkunut rakkaana harrastuksena ja silloin tällöin Päivi saattaa sivutoimisesti heittää muutaman keikankin. Hän on naimisissa Cumulus-yhtyeestä tutun Lasse von Hertzenin kanssa.

Päivi Paunu euroviisuissa:

1972 Muistathan (Päivi Paunu & Kim Floor)

1978 Abc (Mirumaru)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki