FANDOM

Per-Erik ”Pärre” Förars (4.10.1924 Vaasa – 14.1.2011 Helsinki) oli mukana Toivo Kärjen yhtyeessä sen kiertäessä ympäri Suomea 1950-luvulla. Förars oli monitaitoinen muusikko: laulamisen lisäksi hän soitti muun muassa kitaraa, viulua, klarinettia ja kaikkia eri saksofoneja. 

Förarsin ensimmäinen levytys laulajana oli duetto Vieno Kekkosen kanssa: käännösiskelmä ”Kaksi unista ihmistä” levytettiin huhtikuussa 1956. Sitä seurasivat vuonna 1957 ”Marianne” ja ”Naurava kulkuri”. Parhaiten Förarsin levytyksistä menestyi ”Kerro, kultainen kuu”, joka oli vuoden 1959 alussa Suomen listakolmosena. Televisiossa Förars oli mukana Kuukauden suositut -musiikkiohjelmassa. 1960-luvulla hän oli Erkki Melakosken orkesterin laulusolistina yhdessä Laila Kinnusen kanssa. Hänen viimeisiä levytyksiään on Niin kuin ruusu, jolla hän osallistui Suomen vuoden 1963 euroviisukarsintoihin.

Förars valmistui juristiksi ja toimi 25 vuotta Helsingin raastuvanoikeuden oikeusneuvosmiehenä (nyk. käräjätuomari). Hän istui Helsingin valtuustossa valittuna SDP:stä.

Pärre Förars euroviisuissa:
vuosi kappale
1963 Niin kuin ruusu

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki