FANDOM

Pave-maijanen.jpg
Pave Maijanen (oik. Pekka Maijanen, s. 3.9.1950 Lappeenranta) on suomalainen laulaja, muusikko, säveltäjä ja tuottaja. Hänen muusikonuransa alkoi jo nuorena 1960-luvulla erilaisissa kokoonpanoissa. Paradise yhtyeen riveissä Pave osallistui euroviisukarsintaankin vuonna 1973. Ensimmäinen soolosingle ”Fever” ilmestyi vuonna 1975. Vuonna 1980 perustettiin yhtye Pave’s Mistakes, jonka suurin hitti oli ”Pidä huolta”. Vuonna 1982 Paven esiintyi Kojon taustalla kappaleessa Nuku pommiin ja vuonna 1983 Ami Aspelundin taustakuorossa kappaleessa Fantasiaa Eurovision laulukilpailuissa. Samana vuonna Pave siirtyi täysipäiväiseksi sooloartistiksi ja julkaisi albumin ”Tanssivat kengät”. Seuraavana vuonna julkaistu ”Maijanen” nosti Paven artistien eturiviin ja hitti ”Lähtisitkö” oli yksin vuoden suurimmista. Vuoden 1985 ”Palava sydän” jatkoi menestystä hitin ”Jano” siivittämänä. Samoihin aikoihin Pave tuotti Dingon menestyksekkäät levytykset.

1990-luvulla suurin menestys alkoi hiipua ja huono menestys Eurovision laulukilpailuissa vuonna 1992 kappaleella Yamma yamma jyrkensi alamäkeä. Seuraavana vuonna Pave lauloi Katri Helenan taustakuorossa Eurovision laulukilpailuissa Millstreetissä kappaleessa Tule luo. Pave palasi parrasvaloihin vuosikymmenen lopullinen Mestarit-kokoonpanossa, johon kuuluivat hänen lisäkseen Pepe Willberg, Kirka ja Hector. Nykyään Pave Maijanen keikkailee enimmäkseen trubaduurina. Vuonna 2012 hänet palkittiin Iskelmä-Finlandialla.

Pave Maijanen euroviisuissa:

Artistina:

1973 One, two, three (Seija Simola & Paradise)

1992 Yamma yamma

Säveltäjänä:

1984 Laulu maailmalle (es. Kirka)

1985 Jossain (es. Jokke Seppälä)

1992 Yamma yamma

Sanoittajana:

1984 Laulu maailmalle (es. Kirka)

1985 Jossain (es. Jokke Seppälä)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki