FANDOM

Petra Gargano (o.s. Mauria, s. 11.7.1985 Helsinki) tuli tunnetuksi Tiktak-yhtyeen solistina. Hänen ensimmäinen soolosinglensä "Kuka mä oon" julkaistiin helmikuussa 2009 ja sitä seurasi Petran debyyttialbumi "Rakas kaupunki" toukokuussa 2009. Toinen sooloalbumi "Kaksi pintaa" julkaistiin helmikuussa 2013. Albumia edelsivät singlet "Nimeksi Anneli" ja "Missä mun mies on". Levy sisältää myös UMK-kilpailukappaleen Janis Joplin.

Gargano oli vasta 13-vuotias, kun hän solmi Tiktakin kanssa ensimmäisen levytyssopimuksensa. Tiktak syntyi Pohjois-Helsingin bändikoulussa vuonna 1998 Peter Kokljuschkinin manageroimana. Ensimmäinen suuri menestys oli toinen single "Lopeta", jolla he voittivat Jyrki Hit Challenge kilpailun. Esikoisalbumi "Frendit" (1999) myi platinaa. Syksyllä 2001 julkaistu toinen albumi "Jotain muuta" sisälsi mm. hitin "Kyyneleet" ja sekin myi platinaa. Kolmas levy "Ympyrää" (2003) myi puolestaan tuplaplatinaa. Neljäs ja viimeinen studioalbumi "Myrskyn edellä" näki päivänvalon vuonna 2005 ja ylsi tuplaplatinamyyntiin. Vuonna 2007 Tiktak päätti uransa kokoelmalevyyn "Sinkut 99-07" ja jäähyväiskiertueeseen. Laulusolisti Petran lisäksi Tiktaktissa soittivat Emilia "Emppu" Suhonen (s. 15.12.1985) - kitara, Mirjami "Mimmu" Hyvönen (s. 27.1.1985) - basso, Nea Mokkila (s. 13.1.1985) - kosketinsoittimet, Noora Puhakka (s.11.11.1985) - kitara ja Tuuli Taimi (s. 16.6.1983) - rummut.

Petra euroviisuissa:

2012 Janis Joplin

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki