FANDOM

Andrzej "Piasek" Piaseczny (s. 6.1.1971 Pionki) on puolalainen laulaja, sanoittaja ja näyttelijä.

Piaseczny kiinnostui musiikista jo kouluikäisenä ja osallistui ahkerasti koulun musiikkitoimintaan, mm. koulubändin solistina. Lukion jälkeen Piasek pakeni pikkukaupungista suurempaan Kielcen kaupunkiin, jossa opiskeli musiikin ammattilaiseksi. Samaisessa musiikkiakatemiassa mies tutustui myös mieheen nimeltään Tomasz Bracichowicz. Miehet muodostivat myöhemmin yhdessä yhtyeen nimeltään "Mafia", josta tuli Piasekin ensimmäinen musiikkiprojekti. Mafian debyyttialbumi ilmestyi vuonna 1993. Duon yhteinen taival jatkui aina vuoteen 1998 saakka, jolloin Piasek päätti kokeilla siipiään soolouralla. Piasekin ensimmäinen omaa nimeä kantava albumi oli välittömästi myyntihitti, albumi myi kultaa. Laulukilpailukokemusta Piasek kartutti osallistumalla vuonna 1999 Baltic Song Contest -kilpailuun Karlshamnissa, jossa hänelle luovutettiin yleisön suosikin palkinto sekä kokonaiskilpailun hopeapalkinto. Seuraavana vuonna ilmestyi Piasekin toinen albumi ja mies alkoi vakiinnuttaa soolouraansa kotimaassaan.

Vuonna 2001 Puolassa ei järjestetty euroviisukarsintaan, vaan televisioyhtiö TVP kutsui Piasekin suoraan edustajakseen. Edustussävelmäksi valittiin englanninkielinen kappale "2 Long" (Liian pitkään). Kyseessä oli Puolan euroviisuhistorian ensimmäinen englanninkielinen edustussävelmä. Taustalleen Kööpenhaminan Parkenin lavalle Piasek rekrytoi kolmehenkisen erikoisesti pukeutuneen gospelkuoron. Piasekin itsensä päällä oli muodikkaasti denimiä ja turkista. Varsin pinnalliseksikin kuvailtu Motown-henkinen edustussävelmä ei kyennyt erottumaan monenkirjavasta massasta, vaikka esiintymisnumero olikin laulukatraan loppupäästä. Pisteitä ropisi ainoastaan neljästä maasta. Eniten Puolan sävelmästä innostui naapurimaa Saksa, joka antoi laululle viisi pistettä. Lisäksi pienempiä pisteitä tuli Ruotsista, Sloveniasta ja Tanskasta. Lopullinen sijoitus oli sangen vaatimaton, kahdeskymmenes.

Heikko euroviisumenestys ei suinkaan hidastanut Piasekin uraa, vaan päin vastoin, miehen ura lähti kotimaassa valtaisaan nousukiitoon. Vuonna 2005 ilmesynyt albumi "Jednym tchem" myi platinaa, kuten myös vuonna 2008 ilmestynyt albumi "15 dni". Vuonna 2009 ilmestynyt "Spis rzeczy ulubionych" sekä samana vuonna ilmestynyt livealbumi "Na przekór nowym czasom" myivät peräti tuplaplatinaa! Tuore tammikuussa ilmestynyt albumi on myynyt jo tähän mennessä maassa kultaa. Vuodesta 2003 alkaen Piasek on tuottanut myös yhteensä 13 top10-listasingleä, joista yhdeksän on löytynyt singlelistan kärjestä.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki