FANDOM

Prima donna -sekstetti on yksi monista, varta vasten Eurovision laulukilpailuja varten muodostetuista britannialaisista yhtyeistä. Kuten Britannian karsintaa juontanut Terry Wogan varmasti totesi: ”Three girls, three boys” eli Prima donnan muodosti kolme tyttöä (siskokset Kate ja Jane Robbins sekä Sally Ann Triplet) ja kolme poikaa (Danny Finn, Alan Coates ja Lance Aston). Danny Finn lauloi aikaisemmin The New Seekers yhtyeen riveissä ja Lance Astonin sisar Jay Aston lauloi vuotta myöhemmin itsensä viisuvoittoon osana Buck’s Fizziä. Sally Ann Triplet puolestaan edusti Britanniaa toistamiseen vuonna 1982 toisena Barbo-duon jäsenenä ja on siten Ronnie Carrollin, Cliff Richardin ja Buck’s Fizzin Cheryl Bakerin ohella yksi neljästä laulajasta, jotka ovat esiintyneet viisulavalla saarivaltion väreissä kahdesti.

Prima donnan kilpailukappaleen ”Love enough for two” sävelsivät Stephanie de Sykes ja Stuart Slater, jotka olivat kaksi vuotta aikaisemmin kynäilleet Britannian edustuskappaleen ”The bad old days”, joka oli muuten tuonut Ison-Britannian huonoimman sijoituksen siihen asti. Prima donnan edustuspaikka ei kuitenkaan tullut itsestään selvyytenä, sillä paikallisessa karsinnassa päädyttiin tasatulokseen. Maggie Moonen kappale ”Happy everything” sai sekin alueraadeilta täsmälleen yhtä monta pistettä eli 131. Hätäpäissään Terry Wogan pyysi kaikki neljäätoista alueraatia valitsemaan jommankumman kärkikaksikosta edustustehtäviin ja Prima donna voitti täpärästi äänin 8-6.

Niinpä Prima donna matkusti Haagiin, missä se monien yllätykseksi ylsi komeasti kolmannelle sijalle, keräten 106 pistettä. Hyväntuulisesta, tarttuvasta rallatuksesta ei kuitenkaan ole vuosien saatossa noussut mitään viisuhistorian ikivihreää eikä siitä myöskään tullut hittiä edes aikanaan. Itse asiassa se onkin ensimmäinen Britannian viisuedustaja sitten vuoden 1964, joka ei noussut edes kotimaansa listalla sijaa 48 ylemmäs. Suomessa kappale kuitenkin huomioitiin ja ajan hengen mukaisesti se levytettiin myös suomeksi. Kari Tapion ja hänen mysteerimiesystävänsä Taunon miehisen hempeä duetto ”Jos näytät tien sydämees” jäi tosin sekin vähäiselle huomiolle.

”Love enough for two” –single jäi Prima donnan ainoaksi julkaisuksi ja yhtyeen jäsenet suuntasivat katseensa uusiin projekteihin. Kate Robbinsista tuli suosittu näyttelijätär ja komedienne. Lance Aston yritti uudelleen euroviisuihin Britannian viisukarsinnoissa vuonna 1983 Audio-yhtyeen jäsenenä ja Jane Robbins vuonna 1989 The Pearls –naiskvartetin jäsenenä. Molemmat sijoittuivat karsinnoissaan sijalle neljä.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki