FANDOM

Ressu11.jpg
Ressu Redford (oik. Esa Mäkelä, s. 30.7.1961 Turku) on turkulainen laulaja, muusikko ja lauluntekijä. Hän nousi pinnalle Bogart co yhtyeen laulusolistina 1980-luvun alkupuolella. Yhtyeeseen kuului Ressun lisäksi Sam Eagle (oik. Sami Piiparinen), Vinnie Lane (oik. Veijo Mäki), Guy Stoneman (oik. Kai Stenman) sekä Johnny Gustafsson, joka oli hieman vanhempi kuin muut jäsenet. Hän lauloi jo vuonna 1983 Ami Aspelundin taustakuorossa Fantasiaa-euroviisussa. Bogart co teki kuusi albumia ja oli suosionsa huipulla yksi maamme menestyneimmistä bändeistä. Heidän hittejään olivat mm. All the best girls ja Princess. Yhtyeen kaikki jäsenet loivat itselleen englanninkieliset taiteilijanimet ja Esa Mäkelä oli Reddie Redford. Fanien suussa nimi vääntyi kuitenkin Ressu-muotoon, josta vakiintui hänelle pysyvä nimi, kun hän vuonna 1991 alkoi levyttää suomeksi iskelmällisempää pop-musiikkia. Esikoisalbumi ”Ressu” myi lähes 100.000 kpl ja edelleen Suomen kaikkien aikojen 50 myydyimmän levyn joukossa. Myös kaksi seuraavaa suomenkielistä soololevyä olivat menestyksiä.

Vuonna 1995 Ressu perusti Bogart co bändikaveriensa ja laulusolisti Suzie Aldabbagh'in kanssa englanniksi levyttävä eurodanceyhtyeen Sound of R.E.L.S. jonka nimi tuli Bogart-miesten taiteilijanimien alkukirjaimista Redford-Eagle-Lane-Stoneman. Vain Johnny Gustafsson ei enää ollut mukana. Yhtye teki kolme albumia, mutta he toimivat myös yhtenäisenä tuotantotiiminä tehden musiikkia muillekin artisteille. Yksi vaatimattomammista projekteista oli Suomen euroviisukarsinnoissa 1990 kuultu Robinson & Apollo 16 yhtyeen esitys.

2000-luvun alussa Ressu teki muutaman englanninkielisen dancesinglen sooloartistina nimellä Redford. Vuonna 2001 hän vaihtoi kuitenkin laulukielen takaisin suomeen ja julkaisi albumin ”Soolo”. Vuonna 2002 hän osallistui Suomen euroviisukarsintoihin ruotsalaisten lauluntekijöiden kappaleella Say you will, say you won’t. Kappale julkaistiin samana vuonna ilmestyneellä tuplakokoelmalevyllä ”36 kuuta ja Saturnuksen renkaat”, joka sisälsi musiikkia kaikista Ressun projekteista. Vuonna 2005 Ressun tuottama projekti Teddy vs. MC Chriss osallistui Suomen euroviisukarsintoihin ja heidän kilpailukappaleensa Unconditional love saavutti huomiota maamme rajojen ulkopuolellakin. Euroviisuesityksessä Ressu oli lavalla soittamassa rumpuja. Vuonna 2006 ilmestyi seuraava soololevy ”Tuhat syytä”, joka ei ollut myyntimenestys. 2010-luvun taitteessa Ressu on menestynyt parhaiten nostalgiakeikoilla, joilla hän on esiintynyt yhdessä Neon 2 yhtyeestä tutun Jussi Rainion kanssa. He ovat levyttäneet vanhoja hittejään uusina versioina, mutta myös uusia kappaleita.

Ressu Redford euroviisuissa artistina:
vuosi kappale
2002 Say you will, say you won't
Ressu Redford euroviisuissa säveltäjänä ja sanoittajana:
vuosi kappale esittäjä
1990 Yön poika Robinson & Apollo 16
2005 Unconditional love Teddy vs. MC Chriss
Ressu Redfordin levyt:
vuosi levyn nimi esittäjä
1983 No. 1 Bogart co.
1985 Dance station Bogart co.
1986 Only lonely Bogart co.
1987 New games Bogart co.
1988 I want you Bogart co.
1989 Dance on Bogart co.
1991 Ressu Ressu
1992 Laulussa on helppo rakastaa Ressu
1993 Taas aurinko nousee Ressu
1994 Parhaat 90-95 (kokoelma) Ressu
1995 Sound of R.E.L.S. Sound of R.E.L.S.
1996 Crazy music Sound of R.E.L.S.
1997 Extra Sound of R.E.L.S.
2001 Soolo Ressu
2002 36 Kuuta & Saturnuksen renkaat (kokoelma) Ressu
2006 Tuhat syytä Ressu
2009 R & J Ressu & Jussi
2010 Klassikot Ressu & Jussi

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki