FANDOM

Rexi (oik. Raimo Kero, s. 21.3.1948 Kälviä) teki ensimmäisen julkisen keikkansa vuonna 1964. Hän soitteli eri rautalankabändeissä, kunnes pestautui vuonna 1966 Kari Keiskin yhtyeeseen kitaristiksi ja laulusolistiksi. Samaan aikaan Rexi työskenteli myyjänä kokkolalaisessa musiikkiliikkeessä. Myöhemmin hän perusti oman liikkeen, Rexin Musiikin.

Vuonna 1974 ilmestyi Rexin ensimmäinen, covereita sisältänyt albumi Parhaat, jonka julkaisi Jukka Kuoppamäen levy-yhtiö Satsanga. Ensimmäisen hittinsä Rexi sai vuonna 1977, jolloin hän pääsi Syksyn Sävel -kilpailuun kappaleella Puhtaat purjeet, jonka oli säveltänyt ja sanoittanut Raul Reiman. Vaikka kappale sijoittautui vasta viidenneksi, se pysytteli vuoden verran Mitä Suomi soittaa -listalla. Heti perään julkaistiin samanniminen albumi, jossa oli hieman sekava kokoelma eri tyylilajeja edustavia kappaleita.

1980-luvun alkajaisiksi Rexiltä ilmestyi tanssikappaleita sisältävä albumi Katseet, jonka nimisävelmä on suomennos Art Garfunkelin levyttämästä kappaleesta Bright Eyes. Albumin varsinaiseksi vetonaulaksi muodostui Raul Reimanin sävellys Pepita. Syksyllä 1984 Rexi sai ÄKT:n Emma-palkinnon Syksyn Sävel -ehdokkaastaan Kun sen aika on, jonka sävelsi Veikko Samuli ja sanoitti Raul Reiman.

1980-luvulla Rexin taustayhtyeenä oli Napoleon-niminen kokoonpano. Kolmisen vuotta keikkailtuaan hän päätti vetäytyä julkisuudesta. Hän oli osakkaana Veikko Samulin levy-yhtiössä VIP Music ja pyöritti musiikkiliikkeensä ohella omaa RM-studiota, joka ensin toimi Kokkolassa ja myöhemmin Helsingissä. Näihin aikoihin hän sävelsi lauluja eri artisteille, joista esimerkkeinä ovat Kari Tapion levyttämät kappaleet Haavetango ja Tyttö kuin taivaasta.

1990-luvun alussa Rexi aloitti laulamisen uudelleen. Vuonna 1992 hän osallistui euroviisukarsintoihin säveltämällään kappaleella Ruskaa näin sinun silmissäsi yhdessä Kaija Pohjolan kanssa. Huonosta sijoituksesta lannistumatta Rexi aloitti jälleen tiiviin keikkaputken ja julkaisi kolme albumillista uutta musiikkia Selecta levymerkillä.

Rexi Kero euroviisuissa artistina ja säveltäjänä:

1992 Ruskaa näin sinun silmissäsi (es. Rexi Kero & Kaija Pohjola)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki