FANDOM

Riki-sorsa
Riki Sorsa (oik. Esko Richard Sorsa, s. 26.12.1952 Helsinki - k. 10.5.2016) edusti Suomea Eurovision laulukilpailuissa Dublinissa vuonna 1981. Ennen euroviisuja Riki oli esiintynyt The Zoo ja Jig saw yhtyeissä, mutta suurelle yleisölle hän oli käytännössä tuntematon. Rikin kolme ensimmäistä sooloalbumia olivat englanninkielisiä, mutta euroviisuihin edustuskappale "Reggae ok" jouduttiin kääntämään suomeksi. Vuonna 1983 hän alkoi levyttää suomeksi ja saavutti myös suurempaa suosiota. Vuonna 1985 Riki tuli Suomen euroviisukarsinnoissa toiseksi kappaleella "Haaveissa vainko oot mun", jonka oli säveltänyt Kari Kuivalainen. Kappaleesta tuli hitti ja samaan aikaan julkaistusta kokoelmalevystä Riki sai ensimmäisen kultalevynsä. Vuonna 1985 julkaistu "Kellot ja peilit"-albumi on ensimmäinen suomalainen cd-levy kautta aikojen. Vuoden 1993 iso hitti oli "Joki". Vuonna 2006 hänellä diagnosoitiin kurkkusyöpä, mikä käytännössä pakotti lopettamaan laulajanuran. Jonkin verran Riki kuitenkin pystyi esiintymään 2010, kunnes syöpä uusiutui toukokuussa 2016 hän poistui keskuudestamme.

Riki Sorsa euroviisuissa:

1981 Reggae ok

1985 Haaveissa vainko oot mun

1985 Lapset maailman (Riki Sorsa & Ami Aspelund)

1991 Viimeinen tie

1992 Silmiisi sun

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki