FANDOM

Samuli Edelmann (s. 21.7.1968 Pori) syntyi taiteilijaperheeseen. Hänen isänsä on säveltäjä Toni Edelmann ja äitinsä näyttelijä Marja-Leena Kouki. Samuli itse opiskeli teatterikorkeakoulussa vuosina 1989-1991. Ensimmäiset tv-työnsä Samuli teki jo vuonna 1981, vaikka ensimmäinen isompi elokuvarooli olikin vasta vuonna 1989 Talvisota-elokuvassa. Musiikki oli Samulille myös tärkeää heti alusta lähtien. Vuonna 1990 hän osallistui Syksyn Sävel kilpailuun kappaleella "Viimeinen yö" ja samana vuonna julkaistiin myös esikoisalbumi "Oi taivas".

Läpimurto musiikkipuolella tapahtui vuotta myöhemmin, kun Samuli sijoittui toiseksi Suomen euroviisukarsinnoissa kappaleella "Peggy". Saman vuoden syksyllä hän sijoittui niinikään toiseksi Syksyn Sävel kilpailussa kappaleella "Pienestä kii". Samannimisesta albumista tuli valtaisa menestys.
Vuonna 1992 pääosa elokuvassa "Veturimiehet heiluttaa" avasi lopulta portit myös elokuvan maailmaan ja menestyksiä on tullut sittemmin useita.

Musiikkiosastolla kolmas levy "Yön valot" oli pettymys, mutta Samuli palasi huipulle vuonna 1994 julkaistulla popimmalla levyllä "Ihana valo". Seuraavana vuonna julkaistu "Tuhat yötä" jatkoi samaa linjaa ja Samuli vakiinnutti paikkansa suomalaisen musiikkitaivaan kiintotähtenä. Yhteensä Samuli Edelmann on julkaissut 17 studioalbumia, joista tuorein "Mahdollisuus" on vuodelta 2014. Mukana on myös Virsiä-levytrilogia.

Elokuvista tunnetuimpia ovat "Häjyt" (1999), "Levottomat" (2000), "Minä ja Morrison" (2001), "Paha maa" (2005), "Rööperi" (2009), "Kotirauha" (2011) sekä kansainvälinen Tom Cruisen tähdittämä "Mission impossible - Ghost protocol" (2011). Vuonna 2014 Samuli Edelmann oli mukana Vain elämää tv-sarjan kolmannella tuotantokaudella.

Samuli Edelmann euroviisuissa:

1991 Peggy

1998 Olen luonasi sun (Samuli Edelmann & Sani)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki