FANDOM

Sari Kaasinen (s. 15.9.1967 Rääkkylä) on suomalainen laulaja-lauluntekijä, kanteleensoittaja ja kansanmusiikkialan vaikuttaja. Hän on toiminut Keski-Karjalan musiikkiopiston kansanmusiikin lehtorina vuosina 1995 - 2007 . Hän on ollut myös Kihaus Folk Music Festival -tapahtuman taiteellinen johtaja 1990–2005.

Kaasinen on harrastanut kansanmusiikkia jo nuoresta lähtien. Tunnetuksi hän tuli toimiessaan Värttinä-yhtyeen johtohahmona vuosina 1983–1996. Sittemmin hän on esiintynyt sooloartistina ja vuodesta 2001 lähtien myös Otawa-yhtyeen kanssa. Vuonna 2008 aloitti toimintansa Set'akat - lauluyhtye, jossa Sari Kaasisen lisäksi laulavat Mari Kaasinen ja Karoliina Kantelinen. Kaasinen kirjoitti vuonna 1986 ylioppilaaksi Kuopion musiikkilukiosta ja suoritti vuonna 1994 Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastossa musiikin maisterin tutkinnon sekä vuonna 2009 musiikin taiteellisen tohtorintutkinnon.

Lokakuussa 2006 Sari Kaasiselta ja Otawa-yhtyeeltä ilmestyi levy Mie kun ja ensi-iltansa sai Tampereen Teatterin musiikkinäytelmä Kun isoisä Suomeen hiihti, jonka Sari Kaasinen on säveltänyt, sanoittanut ja sovittanut. Lokakuussa 2008 julkaistiin Sari Kaasisen kirjoittamana "Nuku, nuku lapseni - kehtolauluja ja hyräilyhetkiä" - kirja ja toukokuussa 2011 "Sylissä ja sydämessä - äidin kirja".

Kaasinen on saanut valtion taiteilija-apurahan, Kansanvalistusseuran palkinnon, ja Emma-patsaan vuonna 1993, jolloin Värttinä valittiin Vuoden yllättäjäksi. Vuonna 1997 hänelle myönnettiin Kareliaani-palkinto. Puu Kulttuurissa ry:n Luonnotar-palkinnon Sari Kaasinen sai vuonna 2001. Suomen säveltäjät ry:n ja Elvis ry:n myöntämä Vuoden teatterimusiikkiteko-palkinnon Kaasinen sai vuonna 2011 musiikista näytelmään Kilpakosijat. Sari Kaasinen toimi valtion säveltaidetoimikunnan jäsenenä 2007–2012. Vuonna 2012 hänet valittiin Kalevalaisten Naisten Liiton puheenjohtajaksi.

Sari Kaasinen euroviisuissa artistina, säveltäjänä ja sanoittajana:

1998 Mielessäni

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki