FANDOM

Vicky
Säveltäjä: Petri Laaksonen

Sanoittaja: V-P Lehto

Esittäjä: Vicky Rosti

Sata salamaa on Suomen edustuskappale vuoden 1987 Eurovision laulukilpailuissa. Kappaleen on säveltänyt Petri Laaksonen ja sanoittanut V-P Lehto ja sen esitti Vicky Rosti. Vuoden 1985 edustuskappaleemme Eläköön elämä säveltäjä Petri Laaksonen kutsuttiin yhtenä kymmenestä säveltäjästä Suomen euroviisukarsintoihin 1987. Hän pyysi kappaleensa esittäjäksi pitkään laulamisesta taukoa pitäneen Vicky Rostin lupaamalla hänelle, että kappale ei missään nimessä voita Suomen karsintoja. Suomen karsinnassa kuullun sovituksen kappaleeseen teki Olli Ahvenlahti.

Sata salamaa voitti Suomen karsinnan postikorttiäänestyksen äänimäärällä 16935 saaden reilut 1500 ääntä enemmän kuin toiseksi tullut Johnny Lee Michaels. Karsinnan jälkeen kappaleesta tehtiin uusi nuorekkaampi versio, jonka sovitti Kassu Halonen. Kappale levytettiin myös englanniksi nimellä "Firenight" singlen kääntöpuolelle. Samana vuonna julkaistiin myös Virve Rostin samanniminen lp-levy Kassu Halosen ja Vexi Salmen omistamalla Flamingo-levymerkillä.

Kansainvälinen loppukilpailu pidettiin Brysselissä, Belgiassa ja Suomen kansa sai jännittää pystyykö Suomi osallistumaan kilpailuun. Suomen Yleisradion tekninen henkilökunta oli lakossa, mutta kaikeksi onneksi lakko päättyi juuri ennen euroviisuja. Vicky Rosti nousi estradille esiintymisnumerolla 18 taustatukenaan Boulevard-yhtye ja yllään Teuvo Lomanin suunnittelema salamoin koristeltu esiintymisasu. Ensimmäisenä pisteensä antanut Norja hätkähdytti palkitsemalla Suomen kymmenellä pisteellä, mutta loppujen lopuksi ne muodostivatkin melkein kolmasosan Suomen pistesaaliista ja lopputuloksena oli melko vaatimaton 15. Sija. Kappaleesta tuli kuitenkin Vickyn uran suurin hitti ja ikivihreä bileviisu.

VIRVE ROSTI "Sata Salamaa" Eurovision 1987 HD03:03

VIRVE ROSTI "Sata Salamaa" Eurovision 1987 HD

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki