FANDOM

Seija Lampila (nyk. Lassiter, s. 22.2.1936 Helsinki) opiskeli 10-vuotiaasta lähtien balettia Kansallisoopperan lapsiryhmässä ja sai esiintymiskokemusta estradeille. Ensilevytys oli Salama kirkkaalta taivaalta vuonna 1951. Samoihin aikoihin Lampila esiintyi Onni Gideonin orkesterin solistina ja myöhemmin mm. Jaakko Salon , Toivo Kärjen ja Kullervo Linnan orkestereissa. Laulunopettajana oli Olavi Nyberg.

Vuonna 1954 Seija Lampila oli puolen vuoden kiertueella Euroopassa Mario Weberin orkesterin kanssa. Hän levytti aluksi Fazerilla ja Scandialla, mutta vasta PSO:lla (1956) syntyivät mm. sellaiset hitit kuin Kenpä tietäis sen ja Uska Dara. Lampila on esiintynyt laulajana myös muutamassa suomalaisessa elokuvassa ja laulanut elokuvissa näyttelijän taustaäänenä.

Suomen euroviisukarsintoihin Lampila osallistui kerran vuonna 1963 laulamalla toisena solistivaihtoehtona Lasse Mårtensonin sävelmän Marraskuu

1960-luvun alussa Seija Lampila muutti työn perässä Saksaan ja palattuaan Suomeen huomasi suuren yleisön unohtaneen hänet. Lisäksi laulaminen suomeksi ei erityisemmin motivoinut kielitaitoista artistia. Julkiset esiintymiset loppuivat vuonna 1964 Lampilan ollessa 28-vuotias ja hän lähti Suomesta amerikkalaisen diplomaatin James H. Lassiterin puolisona. Nykyään Lampila asuu Atlantassa, jossa on toiminut aktiivisesti suomalaisen kulttuurin edistämiseksi. 

Seija Lampila euroviisuissa:
vuosi kappale
1963 Marraskuu

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki