FANDOM

Stig (oik. Pasi Siitonen, s. 1978) tunnettiin aikaisemmin nimellä Stig Dogg ja artisti itse on käyttänyt itsestään myös lisänimeä "Punavuoren R. Kelly". Stig Doggin ensimmäinen, omaa nimeä kantava albumi, vuonna 2006. Se ylsi Suomen virallisen albumilistan 37. sijalle. Albumilta julkaistiin singlenä kappale "Rakkauden Bermudan kolmio", joka nousi myös Suomen virallisen singlelistan 18. sijalle. Siitosen toinen Stig Dogg -nimellä julkaistu albumi Stigidilaatio julkaistiin vuonna 2007. Albumi sijoittui parhaimmillaan Suomen virallisen albumilistan 8. sijalle.  

Stig Dogg otti käyttöön uuden taitelijanimensä Stig vuonna 2011 ja osallistui kappaleellaan Laululeija Uuden Musiikin Kilpailuun, jossa valittiin Suomen edustaja vuoden 2012 Eurovision laulukilpailuun. Hän pääsi kolmen parhaan ehdokkaan joukkoon, mutta jäi toisella kierroksella kolmanneksi. Siitonen kertoi Metro Liven haastattelussa, että hänen oli pitänyt osallistua Eurovision laulukilpailun karsintoihin Stig Doggina jo 3–4 vuotta, mutta se oli jäänyt johtuen aikataulujen puutteesta.

Helmikuussa 2012 Stig, Kuningas Pähkinä ja Setä Tamu julkaisivat perustamansa Yön Polte -yhtyeen ensimmäisen kappaleen "Tyttö sinä olet meritähti". Kappale nousi Suomen virallisen singlelistan sijalle kahdeksan ja se oli parhaimillaan Suomen Spotify-käyttäjien toiseksi kuunnelluin kappale. Maaliskuun lopulla 2012 julkaistiin YouTubessa Stigin single "Ryyppy", sekä Setä Tamun siitä tekemä remix-versio "Ryyppy (Hevoshullu remix)". Single nousi parhaimmillaan virallisen singlelistan sijalle 9. Stigin kolmas studioalbumi Puumaa mä metsästän julkaistiin 23.5.2012. Levy sisälsi uusien kappaleiden lisäksi Stigin vanhoja kappaleita uudelleensovitettuina. Puumaa mä metsästän nousi suomen virallisen albumilistan 17. sijalle.

Stig vieraili laulaja Meiju Suvaksen kanssa Teflon Brothersin Valkoisten dyynien ratsastajat -albumin kappaleella "Seksikkäin jäbä". Kappaleen musiikkivideo julkaistiin 31. joulukuuta 2012, ja se nousi parhaimmillaan Suomen virallisen singlelistan kolmannelle sijalle. Kokoonpano esiintyi UMK 2013 kilpailun väliaikanumerona. Syksyllä 2013 Stig osallistui Syksyn Sävel kilpailuun kappaleellaan "Niks ja naks" ja uusi samanniminen albumi ilmestyi samana syksynä. Keväällä 2014 Stig nähtiin MTV3 kanavan "Tähdet, tähdet"-kilpailussa.

Stig euroviisuissa:

2012 Laululeija

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki