FANDOM

Svika Pick (oik. Henrik Zvi Pick, s. 3.10.1949 Wroclaw, Puola) tunnetaan myös nimillä Tzvika, Tsvika ja Zwika Pick. Svika syntyi Puolassa ja opiskeli siellä musiikkia. Hän avioitui israelilaisen lauluntekijän Mirit Shem-Orin kanssa, jonka kanssa syntyi myös musiikillinen yhteistyö. Svika sävelsi ja Mirit sanoitti. Vuonna 1995 he erosivat, mutta musiikkiyhteistyö jatkui. Heillä on kolme lasta, joista kaksi tytärtä Danielle ja Sharona esiintyy duona nimellä Pick Sisters. Svika on itsekin esiintynyt laulajana ja 1970-luvulla hänet valittiin vuoden miessolistiksi Israelissa. Hän esiintyi myös Hair-musikaalin hebrealaisen version pääroolissa.

Vuonna 1998 Svika kirjoitti euroviisujen voittosävelmän "Diva", jonka esitti Dana International. Svika on säveltänyt myös Israelin edustussävelmän 2002 sekä Ukrainan kaikkien aikojen ensimmäisen edustussävelmän 2003. Vuonna 2006 Svika yritti päästä Israelin edustajaksi itsekin solistina, mutta jäi karsinnassa neljänneksi. Vuonna 2010 Svika sävelsi yhden ehdokkaan Georgian karsintaan, jossa kaikki laulut esitti Sopho Nizharadze.

Svika Pick euroviisuissa säveltäjänä:
kappale esittäjä kilpailu sij.
Diva Dana International Eurovision laulukilpailu 1998 1.
Light a candle Sarit Hadad Eurovision laulukilpailu 2002 12.
Hasta la vista Oleksandr Ponomaryov Eurovision laulukilpailu 2003 14.
Lifney she nifradim Svika Pick Israelin karsinta 2006 4.
Sing my song Sopho Nizharadze Georgian karsinta 2010

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki