FANDOM

Tanel Padar (s. 27.10.1980 Uhtna) on virolainen laulaja ja vuoden 2001 euroviisuvoittaja.

Padarin perheen vanhemmat saavat olla jälkikasvustaan ylpeitä, sillä perheen jälkikasvu on saatu edustustehtäviin euroviisuareenoille kahdesti. Vuoden 2001 euroviisuvoittaja Tanelin lisäksi kaikki varmasti muistavat myös Gerlin Helsingin kilpailusta vuodelta 2007. Tanel (s. 1980) on monipuolinen muusikko. Klarinetin ja saksofonin soittamisen lisäksi Tanel on laulanut kirkkokuorossa sekä lasten- ja poikien kuorossa. Lisäksi siipiä on kokeiltu kansanlaulujen ja kilpatanssin parissa. Vuonna 1999 Tanel voitti "Kaks takti ette" -nuortenlaulukilpailun ja vuotta myöhemmin hän hankki ensimmäisen euroviisukokemuksensa Inesin taustalaulajana Tukholman euroviisuista.

Vuonna 2001 Padar osallistui Viron euroviisukarsintaan arubalaisen Dave Bentonin kanssa. Viron karsinnassa kilpaili yhteensä kahdeksan sävelmää, joista kansainvälinen musiikin ammattilaisista koostuva tuomaristo valitsi voittajaksi sävelmän "Everybody". Säveltäjä Ivar Must oli vastuussa myös ensimmäisen kansainväliseen loppukilpailuun päässeen euroviisun sävellyksestä vuonna 1994. Silloin loppukilpailusijoitus oli toiseksi viimeinen, mutta Kööpenhaminassa Viron euroviisu keräsi täysiä pisteitä peräti yhdeksän kappaletta. Kööpenhaminaan Tanel ja Dave saivat taustalaulajiksi ja -tanssijoiksi 2XL-ryhmän, joka tuli myöhemmin tunnetuksi levyttäneenä hip-hop-yhtyeenä nimellä Soul Militia. Soul Militia kilpaili myös edustuspaikasta Helsinkiin vuonna 2007, mutta sijoittui karsinnassa viidenneksi.

Triviana mainittakoon, että vielä vuosituhannen vaihteessa Tanel muodosti varsinaisen euroviisupariskunnan tyttöystävänsä Inesin (Viro 2000) kanssa. Rakkaus kuitenkin sammui ja vuonna 2003 Tanel avioitui Katarina Kaldan kanssa. Euroviisuvoittajat vuodelta 2001 eivät ole jatkaneet musiikillista yhteistyötä sen koommin. Tanel on jatkanut työskentelyään musiikin parissa Davea aktiivisemmin. Tanel "The Sun" -yhtyeensä kanssa on julkaissut kahdeksan palkittua ja ylistettyä albumia, joista pari viroksikin.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki