FANDOM

Tatjana Mihhailova eli Tanja syntyi Neuvostoliitossa, Kalingradissa 19. kesäkuuta 1983, mutta on asunut Viron puolella jo pienestä tytöstä lähtien. Musikaalinen Tanja on kolmeenkymmeneen ikävuoteensa mennessä ehtinyt olla mukana monissa projekteissa. Ura lähti kuitenkin urkenemaan, kuten niin monilla muillakin laulajilla, erilaisista laulukilpailuista. Vuonna 1998 Tanja voitti Latvian Jurmalassa järjestetyt Utrennaja zvezda laulukilpailut.

Euroviisukuvioistakin tuttu virolainen tuottaja ja hittinikkari Sven Lõhmus pestasi Tanjan Nightlight-duo projektiinsa yhdessä toisen virolaisen laulajattaren Ly Lumisten kanssa vuonna 2001. Duo osoittautui menestykseksi. He osallistuivat kahdesti Viron euroviisukarsintoihin. Vuonna 2002 ”Another country song” sijoittui upeasti toiseksi ja seuraavana vuonna ”I can b the 1” neljänneksi. Molemmat kappaleet olivat Lõhmuksen käsialaa. Nightlight Duo julkaisi kaksi pitkäsoittoa ”Jäljed liival” (2001) ja ”La fiesta del sol” (2002). Vuonna 2004 Ly tuli raskaaksi ja duo pisti pillit pussiin. Tosin kaksi vuotta myöhemmin Lõhmus jatkoi Nightlight duo projektia, mutta Tanja ei ollut enää mukana.

Tanja ei jäänyt lepäämään laakereilleen, vaan jo samana vuonna hän oli mukana uudessa tanssipoppia esittävässä projektissa JZ Belle, yhdessä tuottaja Timo Vendtin kanssa. Yhtyeeltä ilmestyi kaksi albumia ”JZ Belle” (2004) ja ”Teemant” (2006). JZ Bellen päätyttyä yhteistyö Vendtin kanssa jatkui uudessa projektissa nimeltä Sunday mood. Vuonna 2009 julkaistu englanninkielinen albumi ”Something more” osoittautui menestykseksi Baltian maissa.

Bändiprojektiensa lisäksi Tanja on kunnostautunut musikaaleissa, konserteissa ja erilaisissa tv-esiintymisissä. Hänen ansioluettelostaan löytyvät mm. pääroolit musikaaleissa ”Fame”, ”Kiss of the Spider woman” ja ”Cabaret”. Viime vuosikymmenen lopulla hän esiintyi myös Tarton Vanemuine-teatterissa ”Queen”-yhtyeen musiikkia esittävässä show’ssa yhdessä Rolf Roosalun ja Broadway-tähti Tony Vincentin kanssa.

Viron karsinta, Eestilaul-kilpailu kisattiin tammikuun alussa Tallinnassa. Tanjan euroviisuedustus ei ollut kirkossa kuulutettu, ennen kuin Viron kansa pääsi puhelinäänestyksessä sanomaan painavan sanansa kärkikaksikon osalta. Tanjan ja vanhan tutun Timo Vendtin kanssa yhdessä sävelletty kilpailukappale ”Amazing” sai kahden kappaleen superfinaalissa 53 % äänistä ja voitti näin ollen ensimmäisellä kierroksella tuomariston suosikiksi nousseen Super Hot Cosmos Blues Bandin. Näiden yleisöäänien turvin Tanja ja hänen tanssirikas esityksensä sai matkalipun keväiseen Kööpenhaminaan, jossa Viro tavoittelee paikkaa euroviisufinaalissa ensimmäisen semifinaalin esiintymisnumerolta kolme.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki