FANDOM

Tarja Ylitalo (o.s. Suhonen, s. 5.3.1951 Lieksa) levytti ensimmäiset levytyksensä jo vuonna 1969, mutta menestystä täytyi odottaa vielä yli kymmenen vuotta. 1970-luvulla Ylitalo toimi Tuomo Ylitalon orkesterin solistina. 1978 hän sai levytyssopimuksen Matin ja Tepon levy-yhtiö M&T Tuotannossa. Seuraavana vuonna levytys Kerrasta poikki lähetettiin Syksyn Sävel -kilpailuun, mutta laulu ei päässyt loppukilpailuun asti. Siitä huolimatta laulu nousi Jokamiehen listalla ykköseksi ja siitä tuli paitsi Tarja Ylitalon läpimurtohitti, myös yksi vuoden 1980 suosituimmista iskelmistä.

Tarja Ylitalo oli 1980-luvun alussa yksi kysytyimpiä artisteja Suomessa. Kolme ensimmäistä pitkäsoittoa myivät timanttilevyyn oikeutettavan määrän ja neljäskin vielä kultaa. Suosituimpia hittejä olivat mm. Mustankippee, Miks' ei aina voi olla lauantai, Ei tämä tyttö lempeä anele, Yöjuna sekä Tyttö Pohjolasta. Hyvin monissa Ylitalon lauluissa korostettiin maaseudun rauhallisuutta verrattuna vilkkaaseen kaupunkilaiselämään.

Vuonna 1990 Tarja Ylitalo levytti toistaiseksi viimeisimmän hittinsä Syys surumielinen, joka samalla esitteli uudistuneen, rauhallisemman ja vakavamman Tarja Ylitalon. Samanlaista tyyliä jatkettiin vielä seuraavillakin levyillä, mutta ilman suurempaa menestystä.

Tarja on osallistunut Syksyn Sävelen finaaliin kolmesti lauluilla Ei tämä tyttö lempeä anele (v. 1983, sijoitus 3.), Ollaan yhdessä (v. 1988) ja Syys surumielinen (v. 1990) sekä kerran Euroviisukarsintoihin vuonna 1988 laululla Maata vaadin, taivaanrantaa. Laulua ei ole kuitenkaan levytetty koskaan.

Tarja Ylitalo euroviisuissa:

1988 Maata vaadin, taivaanrantaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki