FANDOM

Syntikkapoppibändi Telex perustettiin vuonna 1978 herrojen nimeltä Marc Moulin, Dan Lacksman ja Michel Moers toimesta. Miehet halusivat tehdä todella eurooppalaista musiikkia, jossa ei kuulu mitään vihahteita rockista eikä kitaroista. Synteettinen saundi sai vaikutteita discosta ja punkista, ja mukana oli myös runsaasti huumorinpilkettä jäsenistön silmäkulmissa.

Ensimmäiset julkaisut olivat Telexin näköisiä cover-versioita muiden artistien ja yhtyeiden tuotannosta. Aivan aluksi julkaistiin riisuttu syntikkaversio Les Chats Sauvages yhtyeen hitistä "Twist à St.Tropez" ja heti perään hidas tulkinta rock'n'roll klassikosta "Rock around the clock". Telex-käsittelyn sai myös Plastic Bertrandin rempseä hitti "Ca plane pour moi", josta tehtiin rauhallinen ambiente-versio. Telex oli Kraftwerkin ohella ensimmäisiä yhtyeitä, joiden musisointi perustui täydellisesti koneilla tuotettuun äänimaailmaan. Kahta pioneeria onkin usein verrattu toisiinsa. Vuotta myöhemmin Telex julkaisi esikoisalbuminsa "Looking for Saint Tropez", jonka suurin hittisingle oli kappale "Moskow diskow" - yksi kaikkien aikojen ensimmäisistä electronisista dancebiiseistä.

Vuonna 1980 Telexin manageri pyysi ryhmää edustamaan kotimaataan Eurovision laulukilpailuissa. Miehet rakensivat kisaan mukaan itsensä näköisen kappaleen "Euro-vision", jonka banaalissa sanoituksessa lauletaan itse kilpailusta. Belgian karsinnan huumorintajuinen asiantuntijaraati päätti lähettää Telexin Haagiin, jossa yhtye toivoi saavuttavansa viimeisen sijan. Illan viimeisenä esiintyneen Telexin jälkeen kuulluista vaivautuneista aplodeista olisi voinut kuvitella yhtyeen unelmasta tulevan totta, mutta Portugali sotki suunnitelmat antamalla Belgialle 10 pistettä. Kreikalta tulleen kolmosen ja Britannian antaman pisteen jälkeen yhteispistemäärä kohosi 14:sta, ja se nosti Telexin sijalle 17 pudottaen tietenkin Suomen viimeiselle sijalle. Jotain kuvastanee myös se, kun pisteidenjaon käynnistyttyä illan emäntä Marlous Fluitsma luuli kuulleensa väärin, kun Kreikka antoi Belgialle pisteensä, ja yritti ujuttaa 3 pistettä omalle kotimaalleen, Alankomaille.

Yhtyeen brittiläinen levy-yhtiö Virgin ei pitänyt lainkaan vitsailusta Eurovision laulukilpailusta, yrittäessään muiluttaa Telexin ajan hengen mukaiseen uusromanttiseen syntsapoppiaaltoon. Telexin itseironiset kappaleet, kuten "We are all getting old" eivät nekään auttaneet asiaa. Euroviisujen tiimoilta julkaistiin kuitenkin toinen albumi nimeltään "Neuro-vision". Seuraava pitkäsoitto "Sex" näki päivänvalon vuotta myöhemmin, mutta samalla yhtyeen itsepintaisuus pitää kiinni omasta linjastaan kostautui ja orastanut valtavirran suosio muuttui marginaaliryhmien diggailuksi.

Telex ei halunnut keikkailla ja muutenkin he halusivat pitää naamataulunsa poissa levyjensä kansikuvista. 1980-luvulla ilmeistyi vielä kaksi vähemmälle huomiolle jäänyttä lp-levyä "Wonderful world" (1984) ja "Looney tunes" (1986). Vuosikymmenen lopulla he kokosivat parhaat hittinsä ja levyttivät niistä uudet versiot albumille "Les Rhythmes Automatiques". Väitetään, että vanha kilpakumppani Kraftwerk keksi tämän julkaisun myötä tehdä samoin ja hehän julkaisivat pari vuotta myöhemmin oman uudelleenlevytyskokoelmansa "The mix".

Vuonna 2006 julkaistiin yllättäen vuosikausien hiljaiselon jälkeen albumi "How do you dance", joka sisälsi puoliksi uusia kappaleita ja puoliksi cover-versioita. Mediassa puhuttiin comebackista, mutta herrojen itsensä mielestä he eivät koskaan olleet lopettaneet Telexiä. Omien tuotostensa lisäksi Telex on 2000-luvulla tehnyt myös remixauksia toisille artisteille, kuten Pet Shop Boysille ja Depeche Modelle.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki