FANDOM

Thomas Anders (oik. Bernd Weidung, s. 1.3.1963 Münstermaifeld, Saksa) tunnetaan huippusuositun Modern Talking yhtyeen laulusolistina, mutta yhtyeen aktiivivuosien 1984-1987 ja 1998-2003 ohessa hän on luonut myös mittavan soolouran. Thomas osoitti musiikillisen lahjakkuutensa jo lapsena ja esiintyi julkisesti ensimmäisen kerran 7-vuotiaana. Hän myös opiskeli musiikin teoriaa ja pyrki 1970-luvun lopulla aktiivisesti eri kilpailujen kautta esille. Ensimmäisen levytyssopimuskensa Thomas sai 17-vuotiaana vuonna 1980, jolloin julkaistiin debyyttisingle "Judy".

Vuonna 1983 Thomas tapasi Dieter Bohlenin, joka tuotti hänelle singlen "Du weinst um ihn", joka oli saksankielinen cover-versio F.R.Davidin hitistä "Pick up the phone". Bohlen tuotti Thomasille muitakin soolosinglejä, mutta suurmenestys oli edessä vasta kun he yhdistivät voimansa Modern Talking duossa. Loppuvuodesta 1984 julkaistu ensimmäinen Modern Talking single "You're my heart, you're my soul" nousi maailmanlaajuiseksi megahitiksi. Thomasin ja Dieterin tiet erkanivat vuonna 1987 toistuvien erimielisyyksien seurauksena ja Thomas siirtyi soolouralle. Ensimmäinen sooloalbumi "Different" julkaistiin vuonna 1989.

Vuosina 1989-1995 julkaistiin viisi sooloalbumia sekä yksi espanjankielisiä versioita sisältänyt albumi, jotka menestyivät vaihtelevan kohtalaisesti. Vuonna 1998 Modern Talking ilmoitti paluustaan ja vuosina 1998-2003 ilmestyi kuusi uutta studioalbumia, kunnes duo hajosi jälleen. Heti perään Thomas jatkoi soolouraansa singlellä "Independent girl", joka nousi pienimuotoiseksi hitiksi samaten kuin vuonna 2004 julkaistu uusi soololevy "This time". Samaan aikaan entiset bändikaverukset kävivät oikeustaistelun, koska Thomasin mielestä Dieter Bohlen oli mustamaalannut häntä elämänkertakirjassaan, mutta Thomas hävisi jutun.

Vuonna 2006 Thomas osallistui kutsuartistina Saksan euroviisukarsintaan sijoittuen puhelinäänestyskessä toiseksi. Kilpailukappale "Songs that live forever" julkaistiin balladikokoelmalla "Songs forever". Vuonna 2010 julkaistiin uusi studioalbumi "Strong", joka myi etenkin Venäjän markkinoilla erinomaisesti tuoden Thomasille platinalevyn. Seuraavana vuonna Thomas yhdisti voimansa Uwe Fahrenkrogin kanssa duossa Anders/Fahrenkrog. Uwe muistetaan Nenan yhtyeestä, jossa hän soitti ja sävelsi hittikappaleita. Anders/Fahrenkrog-duon albumi "Two" nousi Saksan listalla sijalle 11. Vuonna 2012 Thomasilta ilmestyi joululevy "Christmas for you". Nykyään Thomas kiertää Eurooppaa Modern Talking hittien kanssa nimellä "Thomas Anders Modern Talking Band". Thomas on ilmoittanut Saksan pisteet euroviisufinaaleissa 2004 ja 2009.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki