FANDOM

Tomas
Tomas Ek (s. 6.1.1957 Helsinki) on suomenruotsalainen muusikko ja radiotoimittaja. Hänen uransa alkoi kykyjenetsintäkilpailusta, johon Ek osallistui koulukaverinsa Pasi Hiihtolan kanssa. Vuonna 1976 Ekin säveltämä ja Hiihtolan sanoittama "Nuoruus" kuultiin Syksyn Sävel satoa ohjelmassa ja kappale sai myös radiosoittoa. Vuonna 1979 ilmestyi ensimmäinen sooloalbumi "Elämänmyönteinen hyönteinen", jonka tuotti Pave Maijanen. Vuonna 1981 Yleisradio kutsui Tomas Ekin säveltäjänä mukaan euroviisukarsintoihin ja hän esitti kappaleensa Tuhlaajapoika itse, mutta tie katkesi alkukarsintaan. Vuonna 1984 Yleisradio kutsui Ekin yhdeksi solistiksi Suomen euroviisukarsintoihin, joissa hän sai esitettäväkseen kolme laulua. Yksi niistä oli duetto Leena Nilssonin kanssa. He lauloivat alkukarsinnassa kappaleen Kevään saan suomeksi, mutta karsinnan finaalissa he vaihtoivat laulukieleksi ruotsin ja kappale sai nimekseen Sol och vår. Viimeisen kerran Ek on nähty Suomen karsinnoissa vuonna 1990. Ek on työskennellyt Yleisradion ruotsinkielisessä toimituksessa vuodesta 1986 ja hänen puolisonsa on toimittaja Bettina Sågbom, joka juonsi Suomen euroviisukarsintoja vuonna 2004.

Tomas Ek euroviisuissa:

Artistina:

1981 Tuhlaajapoika

1984 Machoman

1984 Barnet

1984 Kevään saan / Sol och vår (Tomas Ek & Leena Nilsson)

1990 Du går så skyggt

Säveltäjänä:

1981 Tuhlaajapoika

Sanoittajana:

1981 Tuhlaajapoika

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki