FANDOM

Vicky Leandros (oik. Vassiliki papathanasiou, synt. 23.8.1949) nähtiin vuonna 1967 Luxemburgin euroviisuedustajana uransa alkutaipaleella askeltaneena 17-vuotiaana tyttönä . Tästä taipaleesta oli tuleva pitkä ja kansainvälinen. Vicky peri musikaalisuutensa ja taiteilija(suku)nimensä isältään Leo Leandrosilta (oik. Leandros Papathanasiou), joka Saksaan muutettuaan loi myös itselleen uran päätoimisena muusikkona ja säveltäjänä. Suurin suosio jäi kuitenkin isä-Leandrosilta kokematta, mutta hän kanavoi taitonsa lahjakkaaseen tyttäreensä jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Leo Leandros kirjoitti lauluja lukuisille kuuluisuuksille, kuten Julio Iglesiasille, Demis Roussosille ja Nana Mouskourille. Salanimellä Mario Panas Leo kirjoitti myös tyttärensä Vickyn toisen euroviisuedustussävelmän "Apres toi" yhdessä Klaus Munron kanssa vuonna 1972.

Korfun saarella syntynyt Vicky asui ensimmäiset vuotensa isoäitinsä helmoissa, koska hänen isänsä loi uraa Saksassa. Vuonna 1958 tyttö pääsi vihdoin muuttamaan vanhempiensa luo heidän uuteen kotimaahansa, mutta pian hänen vanhempansa erosivat. Vicky jäi isänsä huollettavaksi ja neitokaisen arki täyttyi soitto-, laulu- ja tanssitunneista. Vuonna 1965 julkaistiin Vickyn ensimmäinen single "Messer, Gabel, Schere, Licht", joka oli samalla menestyksekkään yhteistyön alku. Hänen isänsä nimittäin toimi tyttären säveltäjänä, tuottajana ja managerina.

Lopullinen läpimurto tapahtui pari vuotta myöhemmin, kun isä-Leandros sai manageroitua tyttärensä Luxemburgin edustajaksi Eurovision laulukilpailuihin. Kappale tilattiin hittisäveltäjä André Poppilta, jonka kynästä oli lähtenyt jo yksi eurovisiovoittaja "Tom Pillibi" vuodelta 1960. Myös vuoden 1964 neljänneksi sijoittunut Ranskan edustaja oli Poppin tuotantoa, kuten myös vuoden 1975 Monacon edustuskappale joka tosin ei enää menestynyt kovin hyvin.

Wienissä pidetyssä kansainvälisessä Eurovisiofinaalissa Luxemburg, Vicky ja kappale "L'amour est bleu" kuultiin toisena esityksenä. Jokaisen maan kymmenen tuomarin annettua pisteensä (siis yhden per nenä), Iso-Britannia oli ansaitusti ylivoimainen. Seuraavista sijoista käytiin tasainen taisto ja lopulta Luxemburg asettui sijalle 4. Kappaleesta "L'amour est bleu" sukeutui kuitenkin kilpailun kappaleista kiistatta suurin menestyjä.
Sen rinnalla kalpeni, jopa Sandie Shaw'n voittoisa "Puppet on a string". Tosin suurin menestysversio tehtiin ranskalaisen orkesterinjohtajan Paul Mauriatin toimesta. Instrumentaalinen "Love is blue" nousi Yhdysvaltojen Billboard-listan ykköspallille viideksi viikoksi. Vicky itse levytti kappaleen ranskankielisen version lisäksi englanniksi, saksaksi, italiaksi ja hollanniksi. Suurin menestys Vickyn singlelle tuli Japanista ja Kanadasta. "L'amour est bleu" on myös suomalaisille tuttu kappale paitsi Vickyn ja Paul Mauriatin versioina, myös suomalaisina tulkintoina. Yleensä varsin omavaraisena tunnettu Jukka Kuoppamäki sanoitti siitä itselleen läpimurtohitin vuonna 1968 ja myöhemmin myös Yölintu-yhtye on tehnyt siitä oman tulkintansa.

Kappale toimikin lähtölaukauksena Vickyn kansainväliselle uralle ja hän onkin tehnyt levytyksiä peräti kahdeksalla eri kielellä. Palatessaan Eurovisio-estradille vuonna 1972 Vicky Leandros oli jo maailman konserttisalit kiertänyt konkari, vaikka ikää ei paljon yli kahdenkymmenen ollut vielä silloinkaan. Vuonna 2006 Vicky palasi euroviisukuvioihin Saksan karsinnassa, mutta edustuspaikka jäi saavuttamatta.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki