FANDOM

Viktor Klimenko.jpg
Viktor Klimenko (s. 24.11.1942 Pyhäniemi) syntyi Neuvostoliiton miehittämällä Pyhäniemellä ja sai kasteen suomalaisen keskitysleirillä. Sodan jälkeen perhe asutettiin Suomeen. Klimenkon laulajanura alkoi vuonna 1962, kun Toivo Kärki allekirjoitti hänen kanssaan levytyssopimuksen. Ensimmäinen menestys oli vuoden 1964 singlejulkaisu "Jokaiselle joku on kai rakkain". Seuraavana vuonna Klimenko esitti Suomen euroviisukarsinnoissa Kärjen sävelmän "Aurinko laskee länteen", joka monivaiheisten järjestelyjen kautta valittiin Suomen edustussävelmäksi Eurovision laulukilpailuihin Napoliin, Italiaan.

1970-luvulle siirryttäessä Klimenko muutti imagonsa venäläiseksi kasakaksi ja saavutti uransa suurimmat menestykset. Albumi Stenka rasin myi yli 50.000 kpl ja Klimenko esiintyi ahkerasti myös Suomen rajojen ulkopuolella. Samaa imagoa hyödynnettiin elokuvassa Vodkaa, komisario Palmu (1969) ja hänen kolmessa viimeisessä euroviisukarsintaesityksessään. Vuonna 1980 hän tuli uskoon ja siitä lähtien esittänyt pääasiassa hengellistä musiikkia.

Viktor Klimenko euroviisuissa:

Solistina:

1965 Aurinko laskee länteen

1966 Vieras rakastettuni

1969 Vaari sirkuksessa

1972 Romantique

1977 Luonasi oon

Säveltäjänä:

1977 Luonasi oon

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki