FANDOM

Ajankohta: 20. helmikuuta 1993

Kilpailupaikka: ETV:n studio, Tallinna

Juontajat: Mart Sander

Arvostelu: 10-jäseninen ammattilaisraati 

Itsenäisen Viron yleisradioyhtiö ETV aloitti toimintansa nykymuotoisena vuonna 1992 ja tavoitteena oli Neuvostoliiton ajan jälkeen uudistaa tuotantoa liisämällä tarjontaan viihdeohjelmia.[1] Vuoden 1993 alusta ETV on ollut Euroopan Yleisradioliiton täysjäsen ja täten myös oikeutettu osallistumaan Eurovision laulukilpailuun.[2]

Uusien maiden mukaantulo vuoden 1993 Eurovision laulukilpailuun aiheutti myös sääntömuutoksia, joista merkittävimpänä oli uusille Euroopan Yleisradioliiton jäsenmaille järjestetty esikarsinta Ljubljanassa. Viro ilmoittautui kansainväliseen karsintaan loppuvuodesta 1992 Suomesta käsin NMT-1-faksilla, koska Viron televisioyhtiön tiloissa ei ollut toimivaa faksia. Heti tämän jälkeen luotiin myös uusi viihdeformaatti Viron euroviisuedustajan valitsemiseksi. Karsintaformaatti sai nimekseen Eesti Eurolaul.[1]

Ensimmäinen Eurolaul kilpailtiin ETV:n studioilla, Tallinnassa. Tapahtumatuottaja Jüri Makarov ja ohjelmatuottaja Jüri Pihel päätyivät Britteinsaarilta tuttuun euroviisuformaattiin, jossa yksi artisti esittää kaikki kilpailukappaleet. Laulaja-laulunopettaja Jaak Joalan ehdotuksesta Viron ensimmäiseksi euroviisuedustajaksi valittiin 17-vuotias Janika Sillamaa. Karsintakilpailussa oli mukana yhteensä kahdeksan kappaletta. Kymmenhenkinen asiantuntijoista koottu raati teki lopullisen päätöksensä vasta täydentävän äänestyksen päätteeksi. Ensimmäisen äänestyskierroksen jälkeen kilpailua lohti "Tuhast tõuseb päev", mutta toisen kierroksen jälkeen voittajaksi selviytyi "Muretut meelt ja südametuld". Laulu "Lootus" oli televisiokatsojien suosikki. Äänestykseen osallituneiden tv-katsojien kesken arvottiin matka Millstreetiin, Eurovision laulukilpailun kansainväliseen finaaliin.[1]

Yleisöäänestyksellä ei ollut merkitystä varsinaisiin lopputuloksiin. Kilpailun tuomareina toimivat Olav Ehala, Vello Salumets, Jaak Ojakäär, Priit Kuulberg, Allan Roosileht, Kare Kauks, Peeter Saul, Raivo Seersant, Olavi Pihlamägi ja Sven Aaberdaal.[1]

Viron karsinta 1993
laulu sävellys / sanoitus pisteet sija
Lootus Andres Valkonen / Ott Arder 135 4.
Ma sulle ütlen Marika Uus 129 6.
Jää hetkeks Julia Titovskaja / Riho Kerde 111 7.
Unelaul Gunnar Kriik / Henno Käo 133 5.
Muretut meelt ja südametuld Andres Valkonen / Leelo Tungal 193 1.
Laulumaa Priit Pajusaar / Katrin Puur 100 8.
Aeg on laul Alo Matiisen / Juri Leesment 140 3.
Tuhast tõuseb päev Heini Vaikmaa / Kaari Sillamaa 180 2.
  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Pihlamägi, Gambaccini, Rice, Brown (1998, 1999, 2002): Eurovisioon läbi aastate
  2. http://www3.ebu.ch/files/live/sites/ebu/files/About/EBU_Directory/EBU-Active-Members-List_EN-FR.pdf

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki