FANDOM

Ajankohta: 2. helmikuuta 2008

Kilpailupaikka: ETV-studiot

Juontajat: Marko Reikop ja Eda-Ines Etti

Kilpailumenetelmä: kutsukilpailu (4 villiä korttia) + avoin sävellyskilpailu, 63 vastaanotettua sävellystä 

Arvostelu: puhelin- ja tekstiviestiäänestys

Televisiokatsojia: 273 000

Vuoden 2008 Eurolaul-finaaliin valittiin kuusi kappaletta avoimen sävellyskilpailun kautta ja lisäksi neljälle säveltäjälle tarjottiin suora finaalipaikka. Villin kortin saaneet säveltäjät olivat Priit Pajusaar, Rein Rannap, Elmar Liitmaa ja Alar Kotkas. Kymmenen finalistin joukosta viroksi esitettiin vain kaksi kappaletta, muut olivat englanninkielisiä. Edellisvuotiseen tapaan voittaja valittiin puhelin- ja tekstiviestiäänestyksellä kahdessa osassa. Ensin äänestettiin kolmen kärki ja superfinaalivaiheessa kilpailun voittaja.

Säveltäjä Priit Pajusaar arvosteli avoimesti niin yleisradioyhtiötä, karsintaproseduuria kuin nyky-Euroviisujakin ja lähetti karsintakilpailuun eräänlaisen protestilaulun. Puhelinäänestäjät äänestivät Pajusaarin säveltämän ja huumoriporukka Kreisiraadion esittämän kappaleen "Leto svet" voittoon sangen ylivoimaisesti. Vuoden 2008 Eurolaul-kilpailu tuli tunnetuksi erityisesti kykykilpailuista ponnahtaneiden nuorten solistien kilpailuna.

Karsintaa seurasi 273 000 ihmistä, mitä pidettiin tyydyttävänä. Superfinaalivaiheessa puhelinääniä annettiin yli 90 000, joista voittaja sai yli puolet.

Kyseessä on toistaiseksi viimeinen Eurolaul-nimellä kulkenut Viron euroviisukarsinta. Vuonna 2009 Viron euroviisukarsintaformaatti muutettiin ja sittemmin karsinta on tunnettu nimellä Eesti Laul.

Viron karsinta 2008 - tulokset
laulu sävellys / sanat esittäjä 1. kierros superf. sija
Leto svet Priit Pajusaar, Glen Pilvre / Hannes Võrno, Peeter Oja Kreisiraadio 31492 52518 1.
Real Big Money Taavi Otsus Ska Faktor 1444 - 6.
One On One Vahur Valgmaa Rolf Junior 2660 - 4.
Question Man Rein Rannap / Karl-Martin Sinijärv Taavi Peterson 837 - 9.
Üksinduses Madis Muul, Kristjan Kasearu Kristjan Kasearu & Paradise Crew 1189 - 7.
365 Days Pearu Paulus, Ilmar Laisaar, Alar Kotkas / Jana Hallas Birgit Õigemeel 6699 12990 3.
It's Never Too Late Imre Sooäär / Riina Kindlam Luisa Värk & Traffic 866 - 8.
Stefani

Rainer Michelson, Hendrik Sal-Sallers

Supernova 646 - 10.
Ice-Cold Story Riine Pajusaar Iiris Vesik 16682 30963 2.
God Inside Your Soul Elmar Liitmaa / Liis Lass Luisa Värk & Margus Vaher 2399 - 5.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki