FANDOM

Ajankohta: 12. maaliskuuta 2010

Kilpailupaikka: Nokia Konserttitalo, Tallinna

Juontajat: Ott Sepp ja Märt Avandi

Kilpailumenetelmä: avoin sävellyskilpailu, 155 vastaanotettua sävellystä

Arvostelu: Ensimmäisellä kierroksella 50 % puhelin- ja tekstiviestiäänestys ja 50 % tuomaristo, pisteet 1-10. Toisella kierroksella 100 % puhelin- ja tekstiviestiäänestys.

Televisiokatsojia: 274 000

Vuonna 2010 Viron euroviisukarsintana toimi jo toista vuotta peräkkäin Eesti Laul -niminen formaatti. Kilpailun säännöt säilyivät jokseenkin edellisvuotisen kaltaisina. Kilpailuun lähetettiin ennätysmäärä sävellyksiä, yhteensä 155. Mukana finaalissa oli kymmenen esitystä, joista peräti seitsemän esitettiin viron kielellä.

Äänestyksen ensimmäisen kierroksen voittajaksi selviytyi Lenna Kuurmaan esittämä "Rapuntzel", joka kuitenkin hävisi superfinaalivaiheessa puhelin- ja tekstiviestiäänestyksen Malcolm Lincolnin kappaleelle "Siren". Malcolm Lincolnin jatkopaikka superfinaaliin oli puolestaan äärimmäisen niukka, mutta tasatilanne Rolf Juniorin kanssa ratkesi Malcolm Lincolnin eduksi ensimmäisen kierroksen puhelinäänten perusteella. Superfinaalissa annettiin puhelinääniä yhteensä 22 224 kappaletta.

Tuomaristoon ensimmäisellä kierroksella kuuluivat Ines, Owe Petersell, Anne Erm, Siim Nestor, Alar Kotkas, Helen Sildna, Erik Morna, Tanel Padar, Tauno Aints, Silvi Vrait ja Kerli Kõiv.

Viron karsinta 2010 - tulokset
laulu sävellys / sanat esittäjä tuomarit puhelin superf. sija
Poolel teel Janek Murd / Erkki Tero 3 Pead 2 1 (348) - 10.
Oota mind veel Heini Vaikmaa / Oskar Ove Marten Kuningas & Mahavok 7 5 (1195) - 5.
New Timmo Linnas, Kaspar Ehlvest / Ivar Kaine, Kene Vernik, Paul Lepasson Mimicry 1 4 (851) - 8.
The One And Only Tiiu Kiik Tiiu Kiik 3 2 (636) - 9.
Maagiline päev Mihkel Mattisen, Timo Vendt / Rolf Roosalu, Liis Lass Violina feat. Rolf Junior 9 8 (2586) - 3.
Ei usu Piret Järvis, Sander Loite / Paul Oja, Kallervo Karu Disko 4000 4 3 (657) - 7.
Astronaut Iris Vesik / Ago Teppand Iiris Vesik 6 7 (1792) - 4.
Rapunzel Vaiko Eplik Lenna Kuurmaa 10 10 (4484) 10223 2.
Teiste seest kõigile Tõnn Toberluts, Tauno Tamm, Keio Münti, Indrek Mällo / Tõnn Toberluts Groundhog Day 5 6 (1790) - 6.
Siren Robin Juhkental Malcolm Lincoln 8 9 (4465) 12001 1.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki