FANDOM

Sf05
Säveltäjä: Mika Toivanen

Sanoittaja: Steven Stewart

Esittäjä: Geir Rönning

Why on Suomen edustussävelmä Eurovision laulukilpailuissa 2005. Sen on säveltänyt Mika Toivanen ja sanoittanut suomalaistunut amerikkalainen Steven Stewart. Se valittiin mukaan Suomen karsintaan avoimen sävellyskilpailun kautta yli 500 sävellyksen joukosta. Saman vuoden karsinnassa oli mukana myös kahdeksan kutsuttua säveltäjää, joista Mika Toivanen oli yksi. Toivaselta oli siis samassa karsinnassa mukana kaksi kappaletta. Why kappaleen esitti Norjasta kotoisin oleva Geir Rönning, joka oli tullut suomalaisille euroviisujen ystäville tutuksi jo kaksista aikaisemmista karsinnoistamme.

Why kuultiin ensimmäisen kerran Suomen karsinnan neljässä alkuerässä 11.2.2005 Imatran Kulttuurikeskuksessa. Esitys voitti alkukarsintansa ylivoimaisesti saaden 34% kaikista äänistä, kun esimerkiksi toiseksi tullut Firevision yhtye sai 17%. Suomen karsinnan finaali pidettiin 19.2.2005 Tampere-talossa ja se oli kaksivaiheinen. Ensimmäisellä äänestyskierroksella alueraadit äänestivät kuusi suosikkiaan finaalin toiselle kierrokselle. Why ei ollut alueraatien ylivoimainen suosikki, mutta pääsi jatkoon neljänneltä sijalta. Lopullinen valinta tehtiin puhelinäänestyksellä, jonka Geir Rönning voitti ylivoimaisin luvuin saatuaan 30648 ääntä, kun toiseksi tullut Kentala sai 22403 ääntä.

Niinpä Geir Rönning pääsi edustamaan Suomea Kiovaan Eurovision laulukilpailuihin. Suomi esiintyi semifinaalissa esiintymisnumerolla 16 ja Geirin taustakuorossa lauloivat Hanna-Riikka Siitonen, Nina Tapio, Charles Salter, Tomas Höglund & Mika Turunen. Suomi sijoittui semifinaalissa sijalle 18 saaden 50 pistettä, joten finaalipaikka jäi kaukaiseksi haaveeksi. Why kappaleen sanoittaja Steven Stewart on kertonut kappaleen tekstin saaneen inspiraationsa Beslanin koulukaappausdraamasta. Euroviisukarsintojen myötä Geir solmi yhden levyn sopimuksen suomalaisen Magnum Music levy-yhtiön kanssa. Why julkaistiin singlenä sekä Ready for the ride -nimisellä albumilla.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki